Vóór corona was het slechts weggelegd voor een select groepje mensen: videobellen. Door de coronacrisis heeft zowat heel Nederland het zich eigen gemaakt. Maar waar moet je nu op letten bij een videocall? MainPort heeft al jarenlang ervaring en helpt je er graag bij met een aantal tips.
1. Goed licht achter de camera
Te veel licht is een no-go en te donker is natuurlijk ook niet de bedoeling. Licht doet veel in een videocall. Natuurlijk licht dat in jouw gezicht valt is het mooist. Ga ook niet met je rug voor een raam zitten. Als het licht van achter je komt, dan heeft de camera moeite met scherpstellen en wordt je vaak een heel donker onherkenbaar silhouet.
Het beste is dus om voor een raam met veel lichtinval te gaan zitten, waarbij het licht op je gezicht valt. Heb je die mogelijkheid niet? Zet dan een lamp achter de camera waarbij het licht op je gezicht schijnt. Het liefst een lamp met meerdere standen of dimbaar, zodat je zelf de beste lichtintensiteit kunt kiezen. Want overbelicht in beeld komen wil natuurlijk ook niemand.
2. De beste camera en geluid voor je videocall
Als je goed voor de dag wilt komen, moet je ook een goede camera en microfoon hebben. De meeste standaard werklaptops hebben wel een webcam, maar dat is meestal niet het beste van het beste. Je kunt dus overwegen om een losse HD-webcam te kopen met extra features zoals handmatig scherpstellen, brede camerahoek.
Vaak hebben die losse webcams ook een goede microfoon. Mocht je huidige webcam bijvoorbeeld wel goed zijn, maar krijg je klachten over je verstaanbaarheid dan kun je investeren in een nieuwe microfoon.
3. Zoek de goede hoek: geen onderkin
Mensen die veel selfies maken weten het: nooit een foto maken uit een slechte hoek. De goede hoek ligt normaal rond de ooglijn of nét iets daarboven. Zet de camera niet te laag, want dan kun je een zogenaamde ‘onderkin’ krijgen en dat geeft een vertekend onflatteus beeld.
Zorg dus dat de camera ter hoogte van je ogen zit. Heb je een vaste camera op laptop, tablet of telefoon? Dan kun je je apparaat op een standaard of een paar boeken zetten om de ideale hoogte te krijgen.
4. Zorg voor zo min mogelijk afleiding
Heb je een belangrijke videocall met klanten? Zorg dan dat de ogen en oren van de klanten niet verdwalen naar iets anders dan jij zelf. Zorg dat je huisdieren en kinderen in een andere ruimte zijn en dat ze niet zomaar binnen bij jou kunnen komen. Doe ook de ramen dicht zodat je geen last hebt van een buurman die plotseling de heg gaat snoeien.
Heb je een rommelige achtergrond? Op heel veel video software kun je de achtergrond wazig maken of zelfs veranderen in iets anders. De software kan jou als het ware uitknippen waardoor alles om jou heen door iets anders kan worden vervangen.
5. Heb je een back-up plan?
Stel: iedereen zit geïnteresseerd naar je te luisteren en ineens val je midden in een betoog weg. Dat dit kan gebeuren als je thuiswerkt kan op begrip rekenen bij je klanten. Maar als het te lang duurt, kan het tot een bron van ergernis leiden. Zorg daarom dat je een back-up plan hebt als bijvoorbeeld je internet wegvalt. Dat kan bijvoorbeeld de internethotspot op je telefoon zijn, waar je mee kan verbinden. En wat als je laptop ineens kuren heeft? Zorg dan dat je al bent ingelogd op een tablet of telefoon zodat je direct weer in beeld kan verschijnen.