Bij Zuyderland Thuiszorg werken zo’n 630 mensen in de zorg. Het bedrijf staat dan ook voor een opgave als ze de smartphone en tablet van elke zorgmedewerker moeten vervangen. Volgens manager Ramon Zinken kan de ‘in omvang redelijk beperkte ICT-afdeling’ in huis maanden kwijt zijn aan het project. MainPort, partner in het project, kwam met de ‘at home delivery’.
Zeker in coronatijd was het een bijzonder moeilijke logistieke operatie om meer dan 600 mensen langs te laten komen. De medewerkers krijgen de apparaten daarom per pakketpost thuis geleverd, de oude apparaten sturen ze in dezelfde doos weer terug.
Thuiszorgcliënt als voorbeeld
Deze stap vraagt wel veel van de zelfstandigheid van de medewerkers. “Mijn ICT-afdeling en ik hadden de gedachte dat we ook alles tot in de puntjes moesten regelen”, vertelt manager Ramon Zinken. “Maar als thuiszorgorganisatie zeggen we ook tegen de cliënten dat zelfregie belangrijk is. We zeggen: smeer zelf eens een boterham, pas als het niet lukt dan helpen we. Dat wilden wij ook toepassen bij de uitrol. Dat de medewerkers zelf iets doen.”
Hoge werkdruk
Een belangrijke stap is dan ook om medewerkers zover te krijgen dat ze achter deze beslissing staan. “Men reageerde nogal huiverig en zei: dat kan niet”, vervolgt Ramon Zinken. “De druk in de thuiszorg is al redelijk hoog.”
Lees ook: Applicatiebeheerder UniK: ‘Samsung Knox echte eye-opener’
De backoffice manager van Zuyderland Thuiszorg schreef samen met zijn team en MainPort handleidingen waar de zorgmedewerkers mee aan de slag gingen. De bijgevoegde instructie luidde: ‘probeer het zelf, vraag anders iemand uit de omgeving’. “Het is heel leuk om dan te constateren dat er heel weinig naar onze helpdesk is gebeld. En van medewerkers te horen dat ze er lang mee bezig zijn geweest, maar dat het uiteindelijk toch lukte en dat ze daar trots over vertellen.”
Ook in toekomst at home delivery
Voor MainPort is de uitgifte van nieuwe tablets en smartphones volgens de at home delivery een blijvertje. “Dit is zeker de toekomstroute”, vertelt directeur Cor Zelissen. “Je vermijdt zo ook reistijd en de carbon footprint is zeer laag. En je krijgt iets thuis wat er leuk uitziet met gadgets erbij. Het gaat steeds verder.”